Дитячий садок
13 Лютого 2012
У комунальному закладі «Харківський спеціальний навчально-виховний комплекс» Харківської обласної ради перша дошкільна група для дітей з вадами слуху була відкрита у 2002 році. На цей час дошкільний підрозділ налічує 5 дошкільних груп для дітей з різним ступенем порушення слухової функції та 2 логопедичні групи.
У дошкільному підрозділі навчального закладу велику увагу приділяють:
- урахуванню індивідуальних особливостей дітей з різним ступенем порушення слухової функції;
- формуванню дитячої творчості, вміння створювати та реалізовувати власні задуми;
- розвитку почуттів, емоційної сприйнятливості;
- корекції байдужості, жорстокості, песимізму;
- вихованню почуття самовартісності, віри у свої можливості;
- використанню інноваційних форм та методів навчально – виховного процесу;
- створенню належних умов для розвитку творчості педагога дошкільного підрозділу;
- формуванню елементарного дитячого світогляду особистості;
- розвитку цілісної картини світу;
- формуванню гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереженню і зміцненню фізичного та психічного здоров’я вихованців;
- вихованню шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, до рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів та націй;
- створенню мовленнєвого середовища для дітей з порушеннями слуху та соціалізації їх у чуюче середовище.
У дошкільному підрозділі виховуються діти від 2 до 6 років загальною кількістю 61 вихованець.
Кількість дітей становить 6 – 8 осіб у групах для дітей з порушеннями слуху і 12 дітей у групах для дітей з важкими порушеннями мовлення, що дозволяє здійснювати індивідуальний підхід і приділяти увагу кожній дитині.
Дошкільні групи містяться в окремому блоці, з’єднаному з основним приміщенням теплим переходом. В дошкільній групі є кімната для проведення фронтальних занять та ігрової діяльності, спальна кімната, роздягальня, туалетна кімната та кімната для сангігієни, кабінет для індивідуальних занять та занять з розвитку слухо – зоро – тактильного сприймання мовлення та формування вимови. У кожній групі проведені ремонтні роботи, встановлені металопластикові вікна. Групи обладнанні новими меблями, які відповідають санітарним та віковим вимогам (для гри, занять та відпочинку). Групова кімната розділена на ігрову зону, місце для проведення фронтальних занять вчителя – дефектолога і вихователя. У кожній групі обладнані куточок народознавства, куточок природи, куточок для батьків тощо.
Педагоги дошкільного підрозділу піклуються про те, щоб групи були оснащені достатньою кількістю наочного, дидактичного, методичного матеріалу.
Вже з перших років життя дитини дуже важливо розвивати мовне дихання, злитність вимови, артикуляцію, вміння володіти власним мовним апаратом. Тому у кожній групі є кабінет для проведення вчителем – дефектологом індивідуальної роботи з розвитку слухо – зоро – тактильного сприймання мовлення і формування вимови. Слухові кабінети обладнанні сучасними комп’ютерами з ліцензійними програмами «Світ звуків», «Видима мова», «Живий звук». Завдяки таким програмам заняття проходять жваво, із зацікавленістю малюків.
Комп’ютерні програми спрямовані на викликання голосу, розвиток здатності змінювати гучність, темп, тривалість, інтонування, диференціацію вимови глухих та дзвінких звуків, точність відтворення фонем, диференціацію фонем.
Усі зображення на екрані мають яскраве забарвлення, сюжети відповідають інтересам дітей дошкільного віку. Систематичне використання програм на індивідуальних заняттях робить їх привабливими для дитини, забезпечує психологічний та емоційний настрій. Бажання вимовити звук чи склад краще, точніше, стимулює дитину тому, що результат своєї діяльності вона миттєво бачить на екрані.
Заняття проводяться індивідуально з кожною дитиною. Кількість завдань та їх обсяг визначається з урахуванням індивідуальних особливостей дітей, їх можливостей. Враховується стан слухової функції, наявність залишків слуху.
Всі діти з двох років слухопротезовані сучасними індивідуальними цифровими слуховими апаратами.
Для проведення занять з фізичного виховання обладнана спеціальна мала спортивна зала з сучасним корекційним обладнанням виробництва Хмельницького ТОВ «Альма – Шкіргалантерея» (два сухих басейна, м’які фігури та конструкції, «Змійка», «Дидактична черепаха», сенсорні м’ячі, піраміда, смуга перешкод, масажний килимок, навчальна гра на підлозі «Абетка дорожнього руху», «Диво драбина»).
Заняття з фізичного виховання проводить фахівець з фізичної культури, який володіє методикою фізичного розвитку дітей дошкільного віку, добирає комплекси вправ та ігор відповідно до вікових та індивідуальних можливостей кожної дитини.
Аналогічним обладнанням облаштована кімната для дидактично – розвивальних ігор та психологічного розвантаження. Діти мають можливість відпочивати, одночасно розвиваючись. Обладнання ігрової кімнати дозволяє розвивати тактильні відчуття, оптимізувати сенсорний розвиток, розвиток мовлення.
Обов’язковими є заняття і з музичного виховання. На цих заняттях відбувається розвиток слухо – зоро – тактильного сприймання, розвиток мовлення, корекція звуковимови. Такі види діяльності, як слухання музики, співи, виконання танцювальних рухів сприяють естетичному розвитку наших дітей. Результати цих занять батьки бачать на святах, які постійно організовують педагоги дошкільного підрозділу для наших дошкільнят (Свято Золотої осені, Свято Нового року, Свято Весни, Свято випускників дитячого садка).
Сучасні тенденції, спрямовані на впровадження в освітній процес інформаційно – комунікаційних технологій, не залишились без уваги у нашому дошкільному навчальному закладі. Кожна група обладнана необхідною слуховою підсилюючою апаратурою колективного призначення, телевізором, DVD-програвачем, комп’ютерною технікою, що дозволяє оптимізувати процес навчання і виховання дітей з вадами слуху.
Педагогічний колектив дошкільного підрозділу не зупиняється на досягнутому. Вчителі – дефектологи та вихователі знаходяться у постійному творчому пошуку, впроваджують в навчально – виховний процес інноваційні форми і методи, інформаційно – комунікаційні технології, працюють з новітніми сучасними розвиваючими програмами. Комп’ютерні технології дають можливість краще опрацьовувати і впроваджувати у практику роботи досвід інших педагогів, вирішувати питання, пов’язані з проблемами виховання і навчання дітей з вадами слуху.