Наша історія

“Найбільша  розкіш  на  землі –
Це  розкіш  людського  спілкування”.
Антуан Де Сент–Екзюпері

28 листопада  1896 р.  у Харкові  з  ініціативи  священика  Василя  Вєтухова  при  Пантелеймонівській  церкві  було  відкрито  благодійне  училище  для  глухонімих  дітей .

У 1917 р.  Харківська  школа  для  глухих  дітей  була  включена  в  загальну  систему  народної  освіти.

З 1923 р. заклад  працює  як  дослідна  школа  для  глухонімих  дітей.

1956 – 1957 р. р. школа  включається  до  експерименту  за  принципом  формування  мовного  спілкування  глухих  дітей  під  керівництвом  С. О. Зикова.

1960–1965 р. р. школа  проводить  експериментальну  роботу  з  предметно–практичного  навчання  глухих  дітей.

З 1975 р. школа  активно  працює  над  розвитком  слухового  сприймання  глухих учнів  та  покращенням  якості  їх  вимови.

У 1988 р. педагогічний  колектив  школи  включається  в  роботу по  створенню  та  апробації  програм  зі  скорочених  строків  навчання.

У  1990  році  побудовано  нове  приміщення  школи–інтернату.

1995 рік  – школа  стає  експериментальним  майданчиком  Інституту  дефектології  АПН  України  за  темою  “Оновлення  змісту  навчання, виховання  і  трудової  підготовки  учнів  на  основі  відродження  народних  ремесел  та  традицій,  використання  засобів індивідуальної  корекції”

Тривалий  час  учні  НВК  для  дітей  з  вадами слуху  опановують  народні  ремесла.  Створено  8  майстерень, а саме:

–        художнього  розпису  керамічних  виробів;

–        писанкарства;

–        української  народної  вишивки;

–        ткацтва;

–        шлікерного  лиття;

–        художньої  праці  (дизайну);

–        художнього  розпису  деревини;

–        художнього  розпису  тканини  (батіку).

У  2002 році  педагогічний  колектив  школи-інтернату за  впровадження  у  практику  роботи  спеціальних  шкіл  України  новітніх  технологій  професійно–трудового  навчання  учнів  нагороджується  Почесною  грамотою  Академії  педагогічних  наук  України.  Школа  змінила  назву  на  обласний  спеціальний  загальноосвітній  навчально–виховний  комплекс (дошкільний  навчальний заклад – школа–інтернат)  для  дітей  з  вадами  слуху.  Відкривається  дошкільна  група  для  дітей  3-5-ти  років. Колектив  поновився   молодими  сурдопедагогічними  кадрами.

2005 рік – закінчився 10-річний експеримент. Результати  експерименту оприлюднені, обговорені  та  схвалені  на засіданні наукової ради  АПН  України. У листопаді 2006 року  колектив НВК нагороджений  Почесною грамотою АПН України за активну участь у дослідницькій роботі. Колектив навчального закладу продовжує роботу по впровадженню основ народних ремесел у навчально-виховний процес. Вже шість років  спеціалісти навчального закладу щиро діляться своїми досягненнями і навчають учнів шкіл-інтернатів Харкова і Харківської області ремеслам Слобожанщини.

У 2006  році навчальний заклад відзначив 110-ту річницю з нагоди свого заснування.

У жовтні 2008 навчальний заклад  атестовано  «Рівень – високий».

У 2009 році  було  відкрито  групу  для  дітей  з  важкими  порушеннями  мовлення. На цей час дошкільний підрозділ  налічує 5 дошкільних груп для дітей з різним ступенем порушення слухової функції та 2 логопедичні групи. У дошкільному підрозділі виховуються діти від 2 до 6 років, кількість дітей становить 6 – 8 осіб у групах для дітей з порушеннями слуху і 12 дітей у групах для дітей з вадами мовлення, що дозволяє здійснювати індивідуальний підхід і приділяти увагу кожній дитині.

У жовтні 2011 року педагогічний колектив брав участь  у ІІІ Національній виставці-презентації «Інноватика в сучасній освіті». Робота «Модель використання інформаційно-комунікативних технологій у  спеціальному сучасному закладі освіти» була нагороджена Срібною медаллю та Дипломом  Лауреата  конкурсу. Харківський навчально-виховний комплекс для дітей з вадами слуху було нагороджено Дипломом  за активне упровадження у навчальний процес освітніх інновацій.

2011 рік – Харківський обласний спеціальний загальноосвітній навчально-виховний комплекс (дошкільний навчальний заклад – школа-інтернат) для дітей з вадами слуху перейменований в комунальний заклад «Харківський спеціальний загальноосвітній навчально-виховний комплекс для дітей з вадами слуху» Харківської обласної ради. У квітні 2012 року колектив навчального закладу брав участь у Ювілейній десятій Міжнародній  науково-практичній  конференції «Валеология: современное  состояние, направления  и  перспективы  развития». Стаття Середенко Н.І., Терехової І.Ю.  «Валеологія  як  інтегрований  підхід  до  фізичного, морального  та  духовного  здоров׳я  дитини  з  порушеннями  слуху» надрукована у збірнику «Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку».

У 2012 році навчально-виховний комплекс отримав статус «Школи сприяння здоров׳ю».

У квітні 2012 року на базі навчального закладу відбувся обласний семінар керівників навчальних закладів Харківської області на тему: «Особливості  організації  гурткової  роботи  у  спеціальній  школі-інтернаті в позаурочний  час відповідно  до  психо  – фізичних, індивідуальних  особливостей та  можливостей  учнів (вихованців)», за підсумками якого було розроблено організаційно-методичні вказівки щодо організації гурткової роботи в навчальному закладі.

2012 рік  –  комунальний заклад «Харківський спеціальний загальноосвітній навчально-виховний комплекс для дітей з вадами слуху» Харківської обласної ради перейменований в комунальний заклад «Харківський спеціальний навчально-виховний комплекс» Харківської обласної ради.

30.05.2019 – відповідно до рішення Харківської обласної ради № 1040-VII «Про зміну типу та  перейменування комунальних закладів освіти, що знаходяться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області» та Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 14.08.2019 Комунальний заклад «Харківський спеціальний навчально-виховний комплекс» Харківської обласної ради перейменований на Комунальний заклад «Харківська спеціальна школа №5» Харківської обласної ради.