“Найбільша розкіш на землі –
Це розкіш людського спілкування”.
Антуан Де Сент–Екзюпері
28 листопада 1896 р. у Харкові з ініціативи священика Василя Вєтухова при Пантелеймонівській церкві було відкрито благодійне училище для глухонімих дітей .
У 1917 р. Харківська школа для глухих дітей була включена в загальну систему народної освіти.
З 1923 р. заклад працює як дослідна школа для глухонімих дітей.
1956 – 1957 р. р. школа включається до експерименту за принципом формування мовного спілкування глухих дітей під керівництвом С. О. Зикова.
1960–1965 р. р. школа проводить експериментальну роботу з предметно–практичного навчання глухих дітей.
З 1975 р. школа активно працює над розвитком слухового сприймання глухих учнів та покращенням якості їх вимови.
У 1988 р. педагогічний колектив школи включається в роботу по створенню та апробації програм зі скорочених строків навчання.
У 1990 році побудовано нове приміщення школи–інтернату.
1995 рік – школа стає експериментальним майданчиком Інституту дефектології АПН України за темою “Оновлення змісту навчання, виховання і трудової підготовки учнів на основі відродження народних ремесел та традицій, використання засобів індивідуальної корекції”
Тривалий час учні НВК для дітей з вадами слуху опановують народні ремесла. Створено 8 майстерень, а саме:
– художнього розпису керамічних виробів;
– писанкарства;
– української народної вишивки;
– ткацтва;
– шлікерного лиття;
– художньої праці (дизайну);
– художнього розпису деревини;
– художнього розпису тканини (батіку).
У 2002 році педагогічний колектив школи-інтернату за впровадження у практику роботи спеціальних шкіл України новітніх технологій професійно–трудового навчання учнів нагороджується Почесною грамотою Академії педагогічних наук України. Школа змінила назву на обласний спеціальний загальноосвітній навчально–виховний комплекс (дошкільний навчальний заклад – школа–інтернат) для дітей з вадами слуху. Відкривається дошкільна група для дітей 3-5-ти років. Колектив поновився молодими сурдопедагогічними кадрами.
2005 рік – закінчився 10-річний експеримент. Результати експерименту оприлюднені, обговорені та схвалені на засіданні наукової ради АПН України. У листопаді 2006 року колектив НВК нагороджений Почесною грамотою АПН України за активну участь у дослідницькій роботі. Колектив навчального закладу продовжує роботу по впровадженню основ народних ремесел у навчально-виховний процес. Вже шість років спеціалісти навчального закладу щиро діляться своїми досягненнями і навчають учнів шкіл-інтернатів Харкова і Харківської області ремеслам Слобожанщини.
У 2006 році навчальний заклад відзначив 110-ту річницю з нагоди свого заснування.
У жовтні 2008 навчальний заклад атестовано «Рівень – високий».
У 2009 році було відкрито групу для дітей з важкими порушеннями мовлення. На цей час дошкільний підрозділ налічує 5 дошкільних груп для дітей з різним ступенем порушення слухової функції та 2 логопедичні групи. У дошкільному підрозділі виховуються діти від 2 до 6 років, кількість дітей становить 6 – 8 осіб у групах для дітей з порушеннями слуху і 12 дітей у групах для дітей з вадами мовлення, що дозволяє здійснювати індивідуальний підхід і приділяти увагу кожній дитині.
У жовтні 2011 року педагогічний колектив брав участь у ІІІ Національній виставці-презентації «Інноватика в сучасній освіті». Робота «Модель використання інформаційно-комунікативних технологій у спеціальному сучасному закладі освіти» була нагороджена Срібною медаллю та Дипломом Лауреата конкурсу. Харківський навчально-виховний комплекс для дітей з вадами слуху було нагороджено Дипломом за активне упровадження у навчальний процес освітніх інновацій.
2011 рік – Харківський обласний спеціальний загальноосвітній навчально-виховний комплекс (дошкільний навчальний заклад – школа-інтернат) для дітей з вадами слуху перейменований в комунальний заклад «Харківський спеціальний загальноосвітній навчально-виховний комплекс для дітей з вадами слуху» Харківської обласної ради. У квітні 2012 року колектив навчального закладу брав участь у Ювілейній десятій Міжнародній науково-практичній конференції «Валеология: современное состояние, направления и перспективы развития». Стаття Середенко Н.І., Терехової І.Ю. «Валеологія як інтегрований підхід до фізичного, морального та духовного здоров׳я дитини з порушеннями слуху» надрукована у збірнику «Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку».
У 2012 році навчально-виховний комплекс отримав статус «Школи сприяння здоров׳ю».
У квітні 2012 року на базі навчального закладу відбувся обласний семінар керівників навчальних закладів Харківської області на тему: «Особливості організації гурткової роботи у спеціальній школі-інтернаті в позаурочний час відповідно до психо – фізичних, індивідуальних особливостей та можливостей учнів (вихованців)», за підсумками якого було розроблено організаційно-методичні вказівки щодо організації гурткової роботи в навчальному закладі.
2012 рік – комунальний заклад «Харківський спеціальний загальноосвітній навчально-виховний комплекс для дітей з вадами слуху» Харківської обласної ради перейменований в комунальний заклад «Харківський спеціальний навчально-виховний комплекс» Харківської обласної ради.
30.05.2019 – відповідно до рішення Харківської обласної ради № 1040-VII «Про зміну типу та перейменування комунальних закладів освіти, що знаходяться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області» та Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 14.08.2019 Комунальний заклад «Харківський спеціальний навчально-виховний комплекс» Харківської обласної ради перейменований на Комунальний заклад «Харківська спеціальна школа №5» Харківської обласної ради.